Paina "Enter" hypätäksesi sisällön yli

Hylkääminen hajottaa perheenäidin

Julkaistu Hämeen Sanomissa 14.2.2023

Mari Turusen roolityö kannattelee Elena Ferranten romaaniin perustuvaa esitystä. Kuva: Heikki Järvinen.

Tampereen Teatteri: Hylkäämisen päivät. Elena Ferranten romaanin pohjalta sovittaneet Virpi Haatainen ja LiisaMustonen. Ohjaus Liisa Mustonen. Lavastus ja puvut Mikko Saastamoinen, valot Tiiti Hynninen, äänisuunnittelu Hannu Hauta-aho. Rooleissa Mari Turunen, Henry Hanikka, Tomi Alatalo, Ville Mikkonen, Elina Hietala. Kantaesitys Frenckell-näyttämöllä 8.2.2023.


Italialainen nimimerkkikirjailija Elena Ferrante on noussut kansainväliseksi ilmiöksi. Ferranten kirjoja on myyty jo lähes 20 miljoonaa kappaletta ja tuotantoyhtiöt kilpailevat, kuka saa tehdä televisiosarjoja hänen kirjoistaan.

Teatterinäyttämöillä Ferranten teoksia on nähty toistaiseksi vielä vähän. Suomessa hänen teoksiinsa tarttui ensin helsinkiläinen Lilla Teatern, jossa nähtiin viime syksynä hänen Napoli-sarjaansa perustuva esitys. Tampereen Teatteri on siten ensimmäinen, jossa Ferranten teos nähdään ensimmäisenä suomeksi.

Vuonna 2002 ilmestynyt Hylkäämisen päivät on kertomuksena suoraviivainen. Se on periaatteessa tapauskertomus, jossa nähdään mitä voi tapahtua, jos on perustanut koko identiteettinsä kumppaniinsa.

Ensimmäisessä virkkeessä romaanin minäkertoja, perheenäiti Olga kertoo tulleensa jätetyksi, ja kerros kerrokselta hänen elämänsä murenee, kunnes hän löytää arvonsa uudelleen.

Juoni ei kuitenkaan ole tässä teoksessa olennaisin asia, minkä teatterisovituksen ohjannut ja yhdessä Virpi Haataisen kanssa sovittanut Liisa Mustonen on ymmärtänyt.

Olennaista on, miten ja millaisten vaiheiden jälkeen kasvuun ja uudelleenmäärittelyyn päästään.

Tarinan teho on sen rehellisyydessä. Kun aviomies hylkää Olgan pitkän yhdessäolon jälkeen, ja jättää tämän yksin kahden pienen lapsen kanssa, Olga hajoaa, suorastaan sulaa ja vähitellen menettää koko toimintakykynsä.

Jatkuva raivokas sisäinen monologi ottaa vallan, ja koko maailma muuttuu aviomiehen petoksen heijastumaksi. Mustasukkaiset näyt vievät järjen, tuttu logiikka ja moraali pettävät.

Olgan roolissa nähdään Mari Turunen, joka kannattelee yksinään miltei koko kaksi ja puoli tuntia kestävää esitystä. Ennenkin näyttämöllä häpeää tutkinut Turunen käyttää rooliin ansiokkaasti koko kehoaan. Olgan tunteet ovat tunnistettavia ja ajoittain samastuttaviakin.

Mustosen ohjaus ei kikkaile. Se perustuu näyttelijäntyöhön, jossa mennään syvälle hahmon psykologiseen maisemaan, mutta fyysisesti hahmot ovat näyttelijöiden näköisiä. Pehmennystä ei tarjoa kuin oma ja kanssakatsojan nauru aina, kun Olgan mielen laineet lyövät pahimmin yli.

Hylkäämisen päivät ei kuitenkaan ole suoraviivainen tai helppo esitys. Olgan hahmo on kriisinsä keskellä ajoittain sietämätön, jopa väkivaltainen ja julma, eikä hänen toimintansa moraalista puolta jäädä juuri pohtimaan. Toisaalta kukaan meistä ei ole parhaimmillaan, kun kriisi puhkeaa.

Esityksen äänimaailma on paljon kertova. Koko esityksen läpi tilassa kuuluu jokin ääni, kuin kaukainen keskustelu tai vähän vinossa oleva radion kanava, jonka voi tulkita Olgan sisäiseksi kakofoniaksi. Äänisuunnittelusta vastaa Hannu Hauta-aho.

Ole ensimmäinen joka kommentoi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *